tisdag 7 juni 2016

Top Ten Tuesday - Skäl till att jag älskar läsa böcker

Det känns riktigt märkligt att det är tisdag redan, troligtvis är det väl för att det varit långhelg. Eftersom min man var ledig igår och åkte till jobbet idag så känns det i hela kroppen som om det var måndag idag och jag måste hela tiden påminna mig om att det redan är tisdag, min tidsuppfattning är på något sätt helt i olag. Det förde med sig att det tog ett tag innan det klickade till i huvudet att det här är dagen för Top Ten Tuesday som anordnas av The Broke and the Bookish. Dagens tema är

Ten Reasons I Love X -- could be a certain book, character, author, your indie bookstore, a fandom, a tv show, reading, a hobby, a genre. Honestly anything you want to gush about.

---------------------
Jag tar nog det allra enklaste

10 skäl till att jag älskar läsa böcker

1. Perfekt fritidssysselsättning som inte kräver så mycket utrymme när man utövar det (förutom såklart att man såklart har fullt med böcker överallt)
2. En hobby som inte kräver massor med utrustning, det räcker med en bok i någon form.
3. Man kan utöva det överallt, på bussen/tåget/bilen, i väntrum, i sängen osv osv
4. Man lär sig något nytt hela tiden och blir också rätt så allmänbildad
5. Enklaste och billigaste sättet att resa och möta nya länder och kulturer
6. Man har alltid ett bra samtalsämne när man träffar släkt, vänner och bekanta. Prata om böcker faller sig ju naturligt för en boknörd.
7. Det finns något för alla och för alla tillfällen. Tröttnar man på en genré så är det bara att testa något annat
8. Man lär känna sig själv bättre. En del böcker väcker en massa funderingar och man får rannsaka sig och sina åsikter ganska ordentligt emellanåt
9. Fantasin får vingar eftersom man fantiserar ihop andra och andras verkligheter.
10. Genom att läsa om olika typer av människor och kulturer blir man tolerantare och mer empatisk.




3 kommentarer:

  1. Instämmer i allt du skriver. Så himla många bra skäl!

    SvaraRadera
  2. Undrar lite över hur många skäl det egentligen finns att läsa. Otaliga tror jag :)

    SvaraRadera
  3. Många bra anledningar till att läsa :) Fin lista!

    SvaraRadera