måndag 27 juni 2016

Maestra av L.S. Hilton

Titel: Maestra
Serie: Maestratrilogin, del 1
Författare: L.S. Hilton
Format: Danskt band
Antal sidor: 330
Förlag: Norstedts förlag
Recensionsexemplar
En världsomsegling på 366 dagar

"Hon heter Judith Rashleigh och har en blygsam anställning på ett av Londons mest ansedda auktionshus. På kvällarna jobbar hon som värdinna på en champagnebar.
Men hon har bestämt sig för att ta sig fram här i världen - hon lär sig spelets regler, klär sig, talar och för sig på ett sätt som tilltalar de män som har något som hon vill ha.
När auktionshuset dras in i en skandal är det hon som får skulden.Hon har sett för mycket och måste betala priset.
Då vänder hon sig till en vän som hon länge försakat.
En vän som har hjälpt henne i livets svåraste stunder.
En vän som en väluppfostrad flicka alltid bör hålla sig borta från: ursinne."

---------------

Den här boken fick jag som spontanutskick från förlaget och det är alltid lika kul med överraskningar! I reklambladet som följde med i försändelsen marknadsförs Maestra som en glamourös erotisk thriller, att den är mer chockerande än Femtio nyanser och någon slags blandning av Gone Girl och Mr Ripley.
Det jag först slås av är att det i mitt tycke inte finns någon likhet med Femtio nyanser överhuvudtaget...så jag förstår inte riktigt varför man jämför Maestra med den boken. Men det kanske är för att det finns sex med i boken. Kopplingen är i sådana fall ganska svag.

Att handlingen är förlagd i konstvärlden och bland de superrika och mäktiga borgar ju för att det blir en hel del glamour och lyx men emellanåt blir det nästan lite för mycket "namedropping".

Jag börjar faktiskt gilla huvudpersonen Judith ju mer jag läser. Alldeles i början av boken fick jag uppfattningen att hon var en blyg och lite osäker person men den uppfattningen ändrades ganska snabbt. Det finns ingen försynthet alls hos Judith, hon är istället tuff och smart och har absolut inga skrupler Hon är beredd till i princip vad som helst för att få det hon vill ha. Och det är hennes gränslöshet som gör att boken också utvecklas till en thriller.

Maestra överraskade mig, på mer än ett sätt, och även om den inte riktigt var sådan som jag hade förväntat mig så är det nog nästan positivt. Eftersom det här är första delen i en trilogi så blir jag istället nyfiken på hur berättelsen fortsätter och eftersom jag trots allt börjat gilla Judith så är jag också nyfiken på hur det går för henne.

Tack till Norstedts förlag för rec.exet!




Maestras officiella websida


Maestra finns att köpa hos t ex

Adlibris Danskt band/E-bok
Bokus Danskt band/E-bok
CDON Danskt band/E-bok


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar