måndag 20 juni 2016

Bambi av Mons Kallentoft & Markus Lutteman

Titel: Bambi
Serie: Herkulesserien, del 3
Författare: Mons Kallentoft & Markus Lutteman
Format: Inbunden
Antal sidor: 388
Förlag: Bookmark förlag
Recensionsexemplar
Spänningsutmaningen

"Efter en midsommarfest i skärgården ligger döda kroppar spridda över blodiga klipphällar. Det ser ut som att tonåringarna har begått kollektivt självmord, men kan det verkligen stämma?

Kriminalinspektör Zack Herry har äntligen fått ordning på sitt trasiga liv, och förlovat sig med sin flickvän.

Men utredningen tar honom snabbt djupt ner i människans värsta mörker och Zacks värld rasar åter samman. Kan han komma upp till ytan innan fler människor måste dö?
Jakten på sanningen har blivit personlig."

-------------

Bambi är tredje delen i min absoluta favoritserie, Herkulesserien, av författarduon Mons Kallentoft & Markus Lutteman. Det här är boken jag längtat efter och väntat på ända sedan jag läste del två, Leon, i den här serien. Och nu, äntligen, var det dags!

Den här boken startar också direkt i ett så rasande tempo att man tappar andan, faktiskt så går berättelsen bokstavligen i gång i 145 kilometer i timmen.
Det som skiljer den här boken lite från de tidigare delarna är att det ligger ännu större fokus på Zack. Den här gången går författarna lite mer in på djupet och vi får se lite av den delen av  Zack som kan tänka sig (och kanske t o m önskar sig) en mer normal tillvaro med familj och utan diverse droger. Jag är personligen lite tveksam inför den bild som målas upp inför mina ögon, märkligt nog skulle jag föredra att Zack fortsatte vara den "bad boy" som han varit hittills.

Böckerna i Herkulesserien tar upp aktuella ämnen och i Bambi är det designerdroger. Bambi är definitivt mörkare än både Zack och Leon och tonen är dovare och självklart blir den också något känslosammare på grund av den personliga tragedi Zack drabbas av. Men den är också lika spännande, våldsam och brutal som båda de tidigare böckerna och en del av de beskrivna scenerna är rätt så obehagliga även om de är, i mina ögon, nödvändiga.

Bambi slutar på ett sätt som gör mig enormt frustrerad, jag vill ju läsa vidare och veta vad som händer. Så nu hoppas jag att författarna redan är igång med nästa del i serien så att jag inte ska behöva plågas med att vänta ett år på att få svar på de frågor som lämnas obesvarade i Bambi.

När det gäller hela Herkulesserien så undrar jag bara hur länge det tar innan vi kan få se den som film? När jag läser de här böckerna har jag nämligen ofta tänkt på vilken fantastiskt bra actionfilm det skulle kunna bli av varenda en av böckerna... Och jag vet vem jag skulle vilja se i huvudrollen. Vem skulle du vilja se som Zack Herry?

Tack till Bookmark förlag för rec.exet!

Mer info om Mons Kallentoft och hans böcker finns på hans websida

Mer info om Markus Lutteman och hans böcker finns på hans websida

Mina recensioner av de tidigare delarna i serien

Del 1, Zack
Del 2, Leon







Bambi finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar